Spoorwegindustrie in Europa heeft dringende aanpassingen nodig voor klimaatverandering

IInge 4 januari 2024 07:47

De spoorwegindustrie in Europa ervaart steeds meer uitdagingen door klimaatverandering, met diverse problemen zoals stormen, overstromingen en bosbranden. Hoe past de sector zich aan de veranderende weersomstandigheden aan en welke innovaties worden er geïntroduceerd?

Klimaatverandering bedreigt spoorvervoer

Klimaatverandering gooit enorme uitdagingen richting de spoorwegindustrie. Van stormen en sneeuwval tot overstromingen en branden, de weersomstandigheden brengen het spoornetwerk in heel Europa in de problemen. In Oostenrijk alleen al, werden treinen zoals de Railjets en andere ÖBB-treinen in 2023 maar liefst 1.900 keer tot stilstand gedwongen vanwege het weer, volgens de Oostenrijkse krant Kronen Zeitung.

De hogere temperaturen in de Alpenregio hebben geleid tot een toename van talud- en bosbranden, spoorvervormingen en een afname van beschermende bossen door hittestress. Bernhard Rieder, woordvoerder van ÖBB, merkt op dat ze de verstoringen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden met zorg bekijken. Deze veranderingen hebben een directe impact op de veiligheid en efficiëntie van het spoorvervoer.

Aanpassingen in de spoorwegindustrie

In reactie op de uitdagingen die klimaatverandering met zich meebrengt, voert de spoorwegindustrie verschillende aanpassingen door. In Oostenrijk worden bovenleidingen bijvoorbeeld aangepast om oververhitting te voorkomen en rails worden hittebestendiger gemaakt door witte verf aan te brengen. Deze aanpassingen zijn ontworpen om de efficiëntie en betrouwbaarheid van het treinverkeer te behouden, zelfs onder extreme weersomstandigheden.

Innovatie in de spoorwegindustrie

De spoorwegindustrie doet meer dan alleen reageren op de effecten van klimaatverandering; het probeert ook de oorzaken aan te pakken. Een opvallend voorbeeld hiervan is de Italiaanse firma Hitachi Rail, die een revolutionaire tri-brid-trein heeft ontwikkeld. Deze locomotief kan op drie manieren worden aangedreven: via bovenleidingen, via een dieselhybride motor, of via een batterij. Deze veelzijdigheid heeft niet alleen het potentieel om de efficiëntie te verbeteren, maar ook om de impact van het treinverkeer op de wereldwijde opwarming te verminderen.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.