Spanje verbiedt korte vluchten waarvoor een treinoptie bestaat

IInge 24 februari 2024 07:02

Spanje is van plan om bepaalde korte binnenlandse vluchten te verbieden als onderdeel van zijn strategie om de CO2-uitstoot te verminderen. Vluchten met een treinalternatief dat minder dan twee en een half uur duurt, worden niet meer toegestaan, tenzij ze een verbinding vormen met hub-luchthavens die internationale routes bedienen.

Spanje verbiedt bepaalde korte vluchten

Als onderdeel van zijn inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen, verbiedt Spanje bepaalde korte binnenlandse vluchten. Het land is van plan om vluchten die kunnen worden vervangen door een treinrit van minder dan twee en een half uur te verbieden. Het idee achter dit beleid is om het gebruik van duurzamere transportmiddelen te stimuleren in plaats van te vertrouwen op vluchten die bijdragen aan de klimaatverandering.

Vluchtbeperking deel van coalitieakkoord

De restrictie is onderdeel van een overeenkomst die in het Congres is gesloten door de coalitieregering van Spanje. De Spaanse overheid onderzoekt sinds 2021 de mogelijkheid om een ​​dergelijk verbod in te voeren als onderdeel van zijn klimaatactieplan voor 2050. Dit volgt na het officiële verbod van de Franse regering op binnenlandse vluchten voor reizen die minder dan twee en een half uur met de trein kunnen worden gemaakt.

Voorstel zou CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen

Het oorspronkelijke voorstel zou tot 300.000 ton CO2 en 50.000 vluchten per jaar hebben bespaard, volgens een studie die vorig jaar werd gepubliceerd door Ecologistas en Acción. De coalitie van milieuorganisaties stelde dat 11 vliegroutes vervangen konden worden door treinreizen van minder dan vier uur, waardoor de CO2-uitstoot van Spanje met bijna 10% zou worden verminderd.

Niet iedereen is echter enthousiast over het verbod. Tegenpartijen PP en Vox zijn tegen het verbod, waarbij de laatste beweert dat het Spanje 'minder competitief' zou maken. PP-lid Guillermo Mariscal beweerde dat het initiatief 'ineffectief' zou zijn omdat het slechts zou resulteren in een vermindering van de CO2-uitstoot met 0,06%, volgens gegevens van het College of Aircraft Engineers (COIAE).

Het is nog niet duidelijk wanneer de maatregelen zullen worden ingevoerd of welke routes worden beïnvloed. Het verbod zal nog verschillende stadia van amendementen moeten doorlopen voordat het kan worden goedgekeurd door de Senaat en uiteindelijk wet kan worden.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.