Franse wetgeving overweegt verbod op reclame voor fast fashion

IInge 7 maart 2024 07:02

Een nieuwe wet die momenteel in Frankrijk wordt overwogen, kan reclame voor fast fashion verbieden in een poging de vervuilende industrie aan te pakken. Het wetsvoorstel, ingediend door parlementslid Anne-Cécile Violland, wil ook boetes invoeren voor goedkope kleding vanwege de ecologische impact.

De ecologische ramp van fast fashion

Fast fashion wordt steeds vaker gezien als een ecologische ramp. De kledingstukken, die vaak slecht gemaakt zijn, worden in grote aantallen gekocht, maar zelden gedragen en al snel weggegooid. Dit consumptiepatroon heeft een grote impact op onze planeet. In het voorstel wordt er steun uitgesproken voor een ban op reclame voor fast fashion producten, inclusief promotie via social media influencers en de invoering van ecologische boetes voor kleding.

In het wetsvoorstel wordt het Chinese-Singaporese fast fashion bedrijf Shein specifiek genoemd. Shein heeft een enorm aanbod, met dagelijks meer dan 7200 nieuwe kledingmodellen en een totaal van 470.000 verschillende producten. Dit stelt het merk in staat om een breed scala aan klanten aan te trekken, aanzienlijke economieën van schaal te realiseren en steeds lagere prijzen te hanteren. Dit dwingt op zijn beurt Europese mode merken om hun productie te verhogen om te kunnen concurreren.

Ecologische impact van fast fashion

Het is geen geheim dat fast fashion een enorme ecologische impact heeft. Wereldwijd is de textiel- en kledingindustrie verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van de uitstoot van broeikasgassen, meer dan de totale uitstoot van de lucht- en scheepvaart. Ook draagt deze bij aan watervervuiling, met 20 procent van de vervuiling afkomstig van het verven en verwerken van textiel. Goedkope kleding gaat bovendien vaak gepaard met arbeids- en mensenrechtenmisbruik.

Hergebruik en reparatie stimuleren

Het doel van het Franse wetsvoorstel is om consumenten beter te informeren over de milieueffecten van fast fashion. Ook wil het hergebruik en reparatie van kleding bevorderen om zo de wegwerpcultuur tegen te gaan. Daarnaast wordt er voorgesteld om producenten meer verantwoordelijkheid te geven, met boetes gebaseerd op de milieueffecten en CO2-uitstoot van hun producten, vergelijkbaar met de boetes die al in de auto-industrie worden opgelegd.

Het wetsvoorstel heeft steun gekregen van verschillende belanghebbenden in de industrie, waaronder de Franse ontwerper en hoofd van de Fédération Nationale de l'Habillement, Pierre Talamon. Volgens Talamon moeten merken die zich inlaten met commerciële marketing en overproductietechnieken die consumenten aanzetten tot het kopen van kleding om deze slechts zeven tot acht keer te dragen en vervolgens weg te gooien, beboet worden.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.