De Informatiecrisis: Hoe klimaatleugens zich verspreiden in 2023

JJanneke 29 november 2023 23:16

Terwijl de wereld zich voorbereidt op COP28, waarschuwen experts voor een toenemende verspreiding van misleidende informatie over klimaatverandering op sociale media platforms zoals X, Facebook en Instagram. Deze desinformatie ondermijnt de dringend benodigde actie tegen klimaatverandering en tast het vertrouwen in instituties aan.

Desinformatie verergert klimaatcrisis

Terwijl wereldleiders zich voorbereiden op de COP28-top in Dubai, waarschuwen experts voor een groeiende 'informatiecrisis' rondom klimaatverandering. Volgens de Climate Action Against Disinformation (CAAD) coalitie, is er sprake van een heropleving van regelrechte ontkenning van klimaatverandering en van nieuwe, slinkse tactieken door grote oliebedrijven en actoren te kwader trouw op het internet. Deze desinformatie ondermijnt niet alleen de publieke steun voor klimaatactie, maar tast ook het vertrouwen in instituties aan en leidt tot gewelddadige uitkomsten.

Het gebruik van de hashtag #ClimateScam steeg plotseling op Twitter in juli 2022. In november was het een constant trending onderwerp, een zorgwekkende ontwikkeling tijdens de COP27-top. De populariteit van #climatescam lijkt te worden aangedreven door een kleine groep accounts die hun publiek zagen groeien sinds Elon Musk X privé maakte. Deze hashtag wordt gebruikt om de bijdrage van klimaatverandering aan extreem weer wereldwijd te ontkennen.

Vijftien websites die populaire klimaatdesinformatie publiceren, waaronder - volgens CAAD - The Daily Telegraph, Breitbart en Sky News Australia, profiteren van deze content. De ad exchanges, online marktplaatsen waar advertenties worden gekocht en verkocht, laten de monetaire exploitatie van klimaatmis- en desinformatie toe. Dit betekent dat veel merken die zich inzetten voor decarbonisatie naast deze artikelen verschijnen, waarschijnlijk zonder hun weten en tegen hun uitgesproken bedrijfswaarden in.

Grote oliebedrijven spenderen miljoenen aan advertenties

Tussen januari en oktober 2023 hebben slechts 13 fossiele brandstofbedrijven tot $5,21 miljoen (€4,75 miljoen) uitgegeven aan reclame, volgens Meta's Ad Library. Deze investeringen leverden de bedrijven 2.562 advertenties op Facebook op. Shell, ExxonMobil, BP en TotalEnergies waren goed voor 98% van de geïdentificeerde advertentie-uitgaven. Ondanks de benadrukking van hun duurzaamheidsinspanningen in advertenties, waren fossiele brandstofbedrijven slechts verantwoordelijk voor 1% van de wereldwijde investeringen in schone energie in 2022.

Russische staatsmedia maken klimaatdebatten tot wapen

Binnen de sociale media onrust rondom klimaatmis- en desinformatie, verschijnen Russische staatsgesteunde accounts als agenten van chaos. Volgens CAAD gebruiken zij deze onderwerpen om hun invloedscampagnes te versterken, gericht op westerse landen en de Global South. Russische accounts hebben ook geprobeerd om oliesancties die door westerse regeringen zijn opgelegd na de invasie van Oekraïne door Rusland, in diskrediet te brengen.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.