Braziliaanse snelweg bedreigt grootste tropische regenwoud ter wereld

IInge 23 december 2023 07:46

De mogelijke aanleg van een snelweg door het hart van het Amazonewoud in Brazilië kan leiden tot illegale ontbossing en het wereldwijd grootste tropische regenwoud in gevaar brengen.

Aanleg snelweg dreigt Amazonewoud

Het Braziliaanse parlement heeft een wetsvoorstel goedgekeurd voor de aanleg van een snelweg dwars door het Amazonewoud. De maatregel, die milieulicenties versoepelt, is recentelijk in het Lagerhuis goedgekeurd, maar moet nog door de Senaat worden bekrachtigd. De snelweg zou kunnen leiden tot een golf van illegale ontbossing en brengt de toekomst van 's werelds grootste tropische regenwoud in gevaar.

Het wetsvoorstel maakt het mogelijk om conserveringsfondsen die aan Brazilië zijn gedoneerd, te gebruiken voor de financiering van het snelwegproject. Dit omvat bijvoorbeeld het Amazon Fund van $1,3 miljard (€1,18 miljard), dat wordt gesteund door de VS en Europese bondgenoten. De kans is groot dat het snelwegproject ontbossing in de Amazone zal veroorzaken.

De snelweg door het Amazonewoud werd oorspronkelijk in de jaren '70 aangelegd door een militaire regering die de Amazone wilden bevolken. Maar het project werd snel opgegeven. Tegen het einde van de jaren '80 was het grootste deel van de ongeveer 900 kilometer lange snelweg, die liep van Porto Velho in de staat Rondonia naar Manaus in de staat Amazonas, veranderd in een hobbelige zandweg.

Herbouwde snelweg bevordert ontbossing

Onderzoekers van het Amazonewoud stellen dat de opnieuw verharde weg een explosie van ontbossing in de staat Amazonas zou kunnen veroorzaken, het thuis van de best behouden regenwouden van Brazilië, dankzij een gebrek aan wegen. Elk groot snelwegproject in de Amazone heeft geleid tot een toename van landroof en illegale ontbossing. Onderzoekers beweren dat BR-319 een nieuwe grens voor houtkap zou kunnen openen, die het regenwoud voorbij een kritiek punt zou kunnen doen kantelen.

'Kritieke infrastructuur' en nationale veiligheid

Verdedigers van het project stellen dat het noodzakelijk is om de isolatie van de met elkaar verbonden staten Amazonas en Rondonia te verminderen. Met BR-319 het grootste deel van het jaar buiten gebruik, is Manaus vaak alleen bereikbaar via de rivier en luchtverkeer vanuit de rest van Brazilië. Het wetsvoorstel noemt de snelweg 'kritieke infrastructuur, onmisbaar voor de nationale veiligheid, waarbij de doorstroming ervan moet worden gegarandeerd.' Het zou het gebruik van donaties die Brazilië heeft ontvangen voor behoud van de Amazone autoriseren voor 'het herstel, asfalteren en vergroten van de capaciteit van de snelweg.'

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.